Cookies
På denna webbplats använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om cookies
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Lyssna
Vill du lyssna på innehållet på webben? Tryck på knappen ”Börja lyssna” nedan och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
VÅRA ANDRA WEBBAR
Vid en inspektion kontrolleras de faktiska förhållandena i verksamheten, till exempel rengöring, temperaturer och underhåll av lokalen. Ofta behöver livsmedelsinspektören ställa frågor och ha en dialog med den ansvariga för verksamheten, utifrån de eventuella brister som uppmärksammas i samband med kontrollen.
Planerade kontroller ingår i den årliga kontrollavgiften och vi utför dem antingen som inspektion eller som en revision. Hur ofta vi kontrollerar en verksamhet beror på vilken risk som förknippas med verksamheten, det vill säga vilken riskklass som verksamheten bedöms tillhöra. Alla kontroller är oanmälda och kan ske när som helst under verksamhetens öppettider.
I de fall vi tar emot klagomål om till exempel misstänkt matförgiftning eller en misstänkt allergireaktion, gör vi alltid en utredning i någon form. I många fall gör vi en kontroll på plats i form av en inspektion. Om klagomålet anses vara befogat tar vi ut en timavgift för kontrollen.
Om livsmedelsinspektören under en kontroll upptäcker att en livsmedelsverksamhet har avvikelser som måste åtgärdas måste verksamheten betala en timavgift för en extrakontroll. Vi gör extrakontrollen för att se till att avvikelserna blir åtgärdade.
Efter en inspektion eller revision gör vi en bedömning av hur väl livsmedelsföretagaren uppfyller kraven i livsmedellagstiftningen.
Med utgångspunkt från bedömningen tilldelar vi verksamheten en erfarenhetsklass och en tidsfaktor som justerar den årliga kontrolltiden framåt eller bakåt i tiden. Vi sammanställer eventuella avvikelser och livsmedelsinspektören gör en bedömning av hur avvikelserna ska följas upp. Uppföljningen kan till exempel vara ett återbesök, så kallad extrakontroll, eller så skickar du in en åtgärdsplan till Västra Mälardalens Myndighetsförbund. Vid mindre avvikelser gör vi uppföljningen vid nästa planerade kontrollbesök.
Västra Mälardalens Myndighetsförbund kan använda en eller flera sanktioner mot verksamheter som begår brott mot livsmedelslagstiftningen och/eller inte ser till att avvikelser inom verksamheten åtgärdas.
Senast uppdaterad:
Västra Mälardalens Myndighetsförbund
Besöksadress:
Gunnarsrovägen 2
Postadress:
Box 19, 732 21 Arboga
Öppettider
måndag-fredag: 9.00-12.00 och 13.00-15.00
25 maj och 21 juni har kontoret stängt
Alla röda dagar har kontoret och växeln stängt.
Dag före röd dag stänger vi 12.00.
Du kan göra en ansökan eller komplettera dina ärenden enkelt i våra e-tjänster. De hittar du på:e-tjänster
Väljer du att inte använda e-tjänsten så kan du hitta ansökningsblanketter i Självservice under Bygga, bo och miljö. De hittar du på:Självservice
Det går att lämna handlingar i vår brevlåda som sitter bredvid ingången på Gunnarsovägen 2 i Arboga.
POSTADRESS
Arboga kommun
Box 45
732 21 Arboga
Besöksadress: Smedjegatan 5
TELEFON
0589-870 00ORGANISATIONSNUMMER
212000-2122